Search

המתיחות בדרום: בצל הצפי לבחירות בישראל וברשות – חמאס גורף הון פוליטי - ישראל היום

המתיחות בדרום: בצל הצפי לבחירות בישראל וברשות – חמאס גורף הון פוליטי - ישראל היום

"דם בני עמנו לא יתיר שעזה תהיה זירה שמייצאים אליה את משברי האויב הפנימיים", כך, אולי מבלי לשים לב, חשף דובר חמאס פאוזי ברהום טפח מהתובנה שהשתרשה בשורות תנועת הטרור. לאחר שבועות ארוכים שבהם כססו מנהיגי חמאס ציפורניים נוכח האפשרות שבישראל תקום ממשלה יציבה, קל וחומר ממשלת אחדות שתפשיל שרוולים בכל הנוגע לאיומים הביטחוניים מדרום, נכון לעכשיו "הסיוט" חלף-עבר לו.

בעקבות ירי הטילים לדרום: צה"ל תקף ברצועת עזה \\ צילום: דו"צ

כמעט כל אתר חדשות פלשתיני שמכבד את עצמו, מחזיק במדור מיוחד המתרגם ידיעות ומאמרים מהעיתונות הישראלית. אך גם בלעדי זה, מנהיג חמאס הנוכחי, יחיא סינוואר, שישב שנים בכלא הישראלי ויודע עברית על בוריה, לא זקוק למתרגם אישי שיספר לו על המצב הנוכחי בישראל. בירושלים ובתל אביב הקמפיינרים משחיזים חרבות לקראת סיבוב בחירות שלישי במרץ. אפילו התסריט המופרך של ממשלת מיעוט הנתמכת מבחוץ על ידי הרשימה המשותפת נשלח למגרסה, כשיו"ר ישראל ביתנו ליברמן הדגיש שיתמוך רק בממשלת אחדות. לכן, לא מופרך להניח שבחמאס מודעים לקושי הישראלי להחליט על מבצע צבאי רחב היקף. 

אומנם ההערכה שנשמעה בשישי מקרב הפרשנים הצבאיים היא שאחד מבכירי הג'יהאד האסלאמי "החליט לפוצץ על דעת עצמו" את ההסדרה עם חמאס. אך יש לשאול מדוע ראש החטיבה הצפונית בג'האד, בהאא אבו אלעטא, בחר "לשבור את הכלים" דווקא עכשיו. הרי רק בתחילת החודש שעבר, קהיר נהגה בארגון הטרור בכבוד מלכים. עשרות פעילי ג'יהאד שהיו נתונים במעצר במצרים שוחררו, ובכירים במנגנוני הביטחון המצריים שוחחו ארוכות עם הנהגת הארגון.  

על כן, למרות שפשוט יותר להסביר את המתיחות בפיוזים הקצרים של ארכי טרוריסט כזה או אחר, התשובה ככל הנראה מורכבת יותר. אף על פי שהערכות אלה מצביעות לכל הפחות על מקור הירי המסתמן.
בימים האחרונים נכנסה ובאה משלחת מיוחדת לרצועת עזה, שאיננה מצרית או קטארית. מדובר בראש ועדת הבחירות הפלשתינית חנא נאסר, שנפגש עם הנהגת חמאס ברצועה. משם חזר נאסר לרמאללה כדי להיוועד עם יו"ר הרשות אבו מאזן ולתדרך אותו לגבי הפגישות, בעוד זה מדגיש בפניו את "רצונו" לקיים בחירות כלליות (לפרלמנט ולנשיאות), ולהתגבר על כל "המכשולים" בדרך. 

ואכן, ועדת הבחירות הודיעה בשלישי כי רוב הגורמים הפוליטיים, בתוכם חמאס, הסכימו לקיים בחירות למועצה המחוקקת לפני הבחירות לנשיאות ובנפרד מהן. בקרוב יחזור נאסר לרצועה כדי לעדכן את ראשי חמאס בדבריו של אבו מאזן בעניין.

מנהיגי חמאס, יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה, עם יושב ראש ועדת הבחירות הפלשתינית, חנא נאסר\\ צילום: רויטרס

למעשה, מסתמנת פשרה בין הפת"ח לחמאס, שבמסגרתה יובטח מעמדו של עבאס. יו"ר הרשות הנצחי יוכל להקיש על סיכוייו לפי תוצאות הבחירות למועצה, ולהגיב בהתאם. היינו, למנוע בחירות למשרת יו"ר הרשות או לכל הפחות לדחות אותן כל פעם מחדש. זאת, במקרה שיתברר שחמאס מחזיק ביתרון מובהק ברחוב הפלשתיני. המכשול עליו דיבר עבאס, היא המחלוקת סביב קיום הבחירות למועצה ולנשיאות במקביל או בנפרד. בחמאס מצידם, ישיגו מחדש דריסת רגל ולגיטימיות בגדה. 

חשוב לזכור, אבו מאזן נבחר ליו"ר הרשות הפלשתינית ב-2005 ולא עמד מאז לבחירה פעם נוספת למרות שתקופת כהונתו פגה. גורמים בכירים בפת"ח העריכו כבר לפני חודשיים כי בכוונתו לקיים בחירות למועצה המחוקקת בלבד, אותה פיזר לפני יותר משנה, כשהסמכויות עוברות למועצה המרכזית של אש"ף. מהלך זה אגב, נוגד את הבטחתו בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם לקיים הן בחירות למועצה והן להתמודד בבחירות לנשיאות.

על רקע הבחירות המסתמנות בישראל וברשות, בחמאס הסיקו שלא רק אפשרי, אלא גם משתלם פוליטית להפעיל לחץ על ישראל נוכח שני אירועים המהווים מבחינתם הפרה של הבנות הרגיעה.

הראשון הוא כמובן אירועי "צעדת השיבה" האחרונים. למעלה מ-90 מפרי סדר נפצעו במהומות בשישי, כשהתקרבו לגדר המערכת, יידו בקבוקי תבערה והשליכו מטעני נפץ לעבר כוחות הביטחון. בקרב הפלגים בעזה, קיימת שאיפה מתמדת לשמר מאזן הרתעה מול ישראל, כך שכל פגיעה באנשי ההפגנות תגבה מחיר. 

מפגין ב"צעדת השיבה" בעזה מיום שישי האחרון // צילום: רויטרס

אך אירוע חלמאי יותר התרחש ביום שני האחרון. עובדי משרדי החוץ והביטחון הכריזו על שורה של עיצומים, במסגרתן ייסגרו מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה וליהודה ושומרון. בית הדין לעבודה מנע את סגירת המעברים, אך חלק מהדיווחים הישראליים לא ציינו זאת ותורגמו כבר לתקשורת הפלשתינית. יום לאחר מכן, הדגיש שוב מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, כי המעברים פועלים כרגיל. חרף זאת, ברצועת עזה נוצר הרושם שישראל נסוגה מההבנות, ובחמאס קיבלו הזדמנות פז לצבור נקודות אהדה ציבורית לקראת הבחירות. 

על אף הרושם כי בין חמאס לג'יהאד האסלאמי קיים חיכוך מתמשך ברצועה, ארגוני הטרור שצמחו באותה ערוגה מקיימים שיתוף פעולה הכולל בין היתר חדר מבצעים משותף. רק השבת למשל, הוציאו הארגונים הודעה משותפת הקוראת לבריטניה להתנצל על הצהרת בלפור, שהיום מלאו לה מאה שנה – ההצהרה שתומכת בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. חשוב להדגיש, אין הכוונה שחמאס מחלק הוראות לג'יהאד האסלאמי, אלא להבנות שבשתיקה בין הראשים יחיא סינוואר וזיאד נח'לה, הקשורות לאינטרסים השונים של הארגונים. 

אם לחמאס יש ראייה פנימית יותר לתוך הזירה הפלשתינית, הרי שהאינטרס של הג'יהאד האסלאמי בירי הרקטות הוא אזורי יותר. ארגון הטרור הפרו-איראני קשוב היטב למסר ההרתעתי שטהרן ניסתה להעביר לישראל בירי האחרון לעבר מל"ט צה"ל בדרום לבנון. נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, הבהיר את המסר היטב בנאומו בשישי: "ההתנגדות תימשך בלי קשר להתפתחויות הפנימיות והאזוריות". משמע למרות הכאוס הפוליטי בעיראק ובלבנון, הרפובליקה האסלאמית ושלוחותיה ימשיכו במאמציהן לצור על ישראל מדרום ומצפון.

Let's block ads! (Why?)



2019-11-02 11:29:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzAzNjUx0gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzAzNjUx0gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "המתיחות בדרום: בצל הצפי לבחירות בישראל וברשות – חמאס גורף הון פוליטי - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.